Zobacz

OGRODY DŹWIĘKÓW
Data: 23 – 24 czerwca
Miejsce: Podcienia instytucji
Festiwal Muzyki Świata before WOMEX 2017

 

Najbardziej roztańczony festiwal w Katowicach ma już 5 lat! W tym roku jest zapowiedzią prawdziwej, muzycznej uczy, jaka czeka wszystkich miłośników world music w październiku w Katowicach podczas World Music Expo, czyli WOMEX-u.


Dwa czerwcowe wieczory Ogrodów Dźwięków wypełni najlepsza muzyka z krajów od Polski niedalekich – naszych bezpośrednich sąsiadów (Czechy i Słowacja) oraz rejonów nieco bardziej odległych, ale i tak nam bliskich – Węgier i Bałkanów.
Muzyka folkowa naszych sąsiadów, mimo pozornej bliskości, jest u nas raczej mało znana. Dlatego zapraszamy do jej odkrywania ze słowackim Pakcra Trio i czeskim zespołem PONK. Oba czerpią z bogatych muzycznych tradycji swoich krajów, jednak podchodzą do nich twórczo, wplatając w nią zupełnie nowe muzyczne wątki.


Wielokulturowość Europy Środkowej najlepiej zaprezentuje pochodzący z Węgier, ale stworzony przez rumońskojęzycznych Romów zespół Romengo. 


Dzisiejsze world music to także sztuka łączenia kultur i wpływów. Robią tak artystki tworzące zespół Madame Baheux. Pochodzą z Bośni, Serbii i Bułgarii, ale śpiewają też choćby pieśni Bertolda Brechta. Podobnie polski duet Karoliny Cichej i Barta Pałygi, który zabierze nas na azjatyckie stepy, na ziemie rozbrzmiewające muzyką Tatarów.

 

 

 


23 czerwca, od godz. 19

 

Pacora Trio [SK] --- Madame Baheux [SRB, BGR, BiH]

 

 

 

 

Pacora Trio [SK]

 

PAKORA TRIO

Pacora to typowy akronim, który tworzą nazwiska trzech wybitnych muzyków: Stanislav Palúch i Róbert Ragan (słowackie skrzypce i cymbały) oraz Marcel Comendant (mołdawski kontrabas). Ze słynnym zjawiskiem muzycznym lat 90., Pachorą Brada Shepika łączy ich nie tylko niemal identyczna nazwa formacji i ilość wydanych albumów, ale i pomysł na samą muzykę: wierność tradycji plus awangardowe brzmienie, world i etno music ze stałą obecnością jazzowej improwizacji. Tamta Pachora zawsze tęsknie spoglądała ku południu Europy, słowackie trio – ku północy. Grali na WOMEX 2015 i na Red Sea Jazz Festivalu, z filharmoniami i bez, dla radia i telewizji (w tym do kilku filmów). Trzy instrumenty, trzech wirtuozów tych instrumentów i nieskończona jakość muzyki. 

 

 

 

 

Stanislav Palúch – skrzypce 
Marcel Comendant – cymbały 
Róbert Ragan – kontrabas 

 

 

 

 

Madame Baheux [SRB, BGR, BiH]


MADAME BACHEAUX / Fot. Igor Ripak


Idealnie pasują do hasztagów #womanpower, #nolimits. Bałkański kwartet o wdzięcznej francuskiej nazwie Madame Baheux to potężne, kobiece głosy, instrumenty strunowe i perkusja. Muzyczna witalność i energia rytmiczna. Rock, folk rock i jazz. Innowacyjność, ale w ramach tradycji pieśni bałkańskich – serbskich, bośniackich i macedońskich. A także, dla odmiany, utwory takich songwriterów jak Ewan MacColl, Bertolt Brecht czy Georg Kreisler. Artystki otrzymały austriacką World Music Award w 2014 roku, a ich debiutancki album znalazł się w dwudziestce World Music Charts Europe.

 

 

 

 

Jelena Popržan – altówka, śpiew
Ljubinka Jokić – gitara, śpiew
Lina Neuner – kontrabas, śpiew
Maria Petrova – perkusja, instrumenty perkusyjne

 

 


24 czerwca, od godz. 18 

 

Cicha&Pałyga [PL] --- PONK [CZ] --- Romengo [HU] 

 

 

 

Cicha&Pałyga [PL]

 

CICHA&PAŁYCA / fot. Czarli Bajka

Bart Pałyga jest multiinstrumentalistą, prekursorem technik alikwotowych w muzyce współczesnej i folkowej, niestrudzonym muzycznym archeologiem (lekcje pobierał od najlepszych, min. Huun-Huur-Tu). Z kolei Karolina Cicha najpierw zrobiła doktorat z poezji Adama Zagajewskiego, zagrała kilka tytułowych ról w Gardzienicach, potem stała się jednym z najoryginalniejszych głosów i talentów swojego pokolenia. „Talent na miarę Ewy Demarczyk” – tak miał powiedzieć Tomasz Budzyński. Osobno stworzyli wiele znanych projektów, ale w duecie są niezastąpieni. Cicha&Pałyga wracają po czterech latach od zjawiskowych „Wielu języków” z nowym materiałem. Znajdziemy tu kanony pieśni tatarskich, archaiczne skale stepów azjatyckich, tureckie melodie Tatarów krymskich, takie instrumenty jak „kobyz” czy „dotar”. Nie było dotąd lepszej ilustracji dla retorycznego pytania Iwaszkiewicza: I czy się nasza nowa wiedza naprawdę wzbogaci / Gdy będziemy wiedzieli / Czyśmy Europejczycy czyli też Azjaci?

 


Karolina Cicha – wokal, klawisze, akordeon, rig, baglamas, sampler perkusyjny
Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, morinhuur, mandolina, fujarka, śpiew gardłowy, drumla, daf, rig, duduk

 

 


PONK [CZ]


PONK

 

Folklor umarł. Tak twierdzą muzycy z PONK. Folklor umierał od dawna, a na jego grobie urodził się postfolklor. Nie tylko jako ogólne zjawisko muzyczne, raczej w postaci debiutanckiego albumu czeskiego tria. „Postfolklor” jest hołdem złożonym temu, co martwe, ponieważ martwe rodzi żywe. Wygląda to wszystko jak „Wielka Improwizacja” po czesku albo przynajmniej na lokalną, morawską odmianę Feniksa. I jak przystało na wszelkie mity i formy samoodnawialne, przynosi ogromną dawkę afirmacji i pozytywnej energii. PONK to czeski wokal, ale brzmienie i rozwiązania muzyczne zdecydowanie wykraczają poza granice Czech. Nic tu nie jest takie, jakie sobie zazwyczaj wyobrażamy. Ani aranżacje ludowych pieśni, ani instrumenty – skrzypce, węgierskie cymbały, kontrabas. 

 

 

 

Michal Krystýnek – wokal, skrzypce

Eduard Tomaštík – cymbały
Jakub Nožička – kontrabas

 

 

 

Romengo [HU]


ROMANEGO

 

„Vlachs” oznacza rumuńskojęzycznych Cyganów z terenów dawnego Księstwa Wołoskiego. Na Węgrzech mówią o sobie „Oláh”. Romengo gra i śpiewa właśnie Oláh Gipsy. Ta muzyka to ich język ojczysty. To chyba najlepszy cygański towar eksportowy północno-wschodnich Węgier.

 

Wydali dwie płyty, wielokrotnie nagradzane Word Music Charts Europe: „Kétháné” i „Nagyecsed – Budapest”. Romengo aż po gryfy swoich instrumentów zanurzeni są w tradycji diaspory, ale wypracowali swój własny styl i unikalne brzmienie. Koncertowali w ponad 20 krajach Europy i Azji. Głos Móniki Lakatos – jak mówią ci, co ją słyszeli – nie ma wśród Romów równego sobie. 

 

 

 

 

 

Mónika Lakatos – śpiew, taniec

Mihály „Mazsi” Rostás – gitara, śpiew basowy
János „Guszti” Lakatos – dzban, śpiew basowy, taniec
Misi Kovács – skrzypce
Tibor Tibi Balogh – cajón, śpiew basowy, taniec 
Csaba Novak – kontrabas 

 

 


Bilety: 15 zł (na wybrany wieczór), 20 zł (na cały festiwal), dostępne w sieci ticketportal.pl (m.in. punkt sprzedaży w Mieście Ogrodów), ticketpro.pl (m.in. salony Empik, sklepy Media Markt i Saturn) oraz kupbilecik.pl 

 

 

 

 

Więcej wydarzeń Drukuj
Partnerzy
sliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslider
Ta strona używa plików cookies (tzw. ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij